معرفی پویش دخترانه به رسم زینب

حتما توی خبرها اسم پویش دخترانه به رسم زینب رو شنیدیدن. یه پویش کاملا دخترانه ویژه دختران دهه هشتادی ایران که قراره همزمان با اعیاد رجب و شعبان برگزار بشه و کلی چالش و رقابت و البته جایزه داره. برای اینکه بهتر با این پویش آشنا بشیم، مصاحبه‌ای انجام دادیم با حجت‌الاسلام و السلمین شغلی دبیر پویش به رسم زینب تا با اهمیت این پویش و نحوه برگزاری اون بیشتر آشنا بشیم:

 

چرا این پویش با عنوان «به رسم زینب» معرفی شده؟

یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری داشتند که دغدغه بحقی هست و فرهیختگان حوزۀ زن و حوزه زن و بانوان به آن تکیه می‌کنند، بحث معرفی الگوی موفق زن مسلمان هست و این یکی از مهمترین مسائلی هست که در حوزه زنان باید به آن پرداخته شود که به واسطه پرداختن به آن، بسیاری از آسیب‌های حوزه زنان حل خواهد شد. پویش دخترانه به رسم زینب اشاره دارد به یک معرفی اجمالی و دارای ایهام از حضرت زینب سلام‌الله و شهیده زینب کمایی برای اینکه ما این بزرگواران را به عنوان الگو به بانوان و دختران امروز معرفی کنیم و رسم و روش عملکردی ایشان را به عنوان الگو برای دخترانمان جا بیاندازیم. به همین جهت، از آنجا که هدفمان از برگزاری پویش، کنش‌گری و به میدان آمدن دختران مسلمان هست، به رسم زینب نامگذاری کردیم که مثل حضرت زینب و مثل شهیده کمایی، دختران باید در عرصه نقش‌آفرینی داشته باشند.

 

قرارهست توی پویش دخترانه به رسم زینب چی کار کنیم؟

در پویش دخترانه به رسم زینب، مهمترین بخش پویش به دو مسابقه کتابخوانی و گروه سرود برمی‌گردد. مسابقه کتابخوانی بر محور کتاب «من میترا نیستم» که زندگینامه شهیده زینب کمایی است، دختر 15 ساله مهذب و خودساخته آبادانی که در دهه 60 و در پی جنگ تحمیلی آواره شده و نهایتا در شاهین شهر اقامت می‌کند. در این شهر شهیده فعالیت‌های زیادی را رقم می‌زند که در نهایت منافقین کوردل تصمیم به حذف فیزیکی این نوجوان شهیده می‌شوند. کتابی مناسب و گیرا برای نوجوانان دهه هشتادی.

بخش دیگر پویش تشکیل گروه سرود هست با محوریت سرود حماسی «به رسم زینب» که قرار است دختران نوجوان، مادران آینده و کنش‌گران اصلی فرهنگی کشورمان، در مدارس، در مراسمات دهه فجر، نیمه شعبان و اعیاد شعبانیه همخوانی خواهند کرد و حول محور سرود و مسابقه کتابخوانی اتفاقات مبارکی خواهد افتاد.

 

مختصری درباره فرآیند برگزاری پویش توضیح دهید؟

پویش به رسم زینب در ابتدای کار با معرفی کتاب شهیده زینب کمایی و پخش سرود در فضای مجازی، رسانه‌ها و در میادین و مدارس که دختران دهه هشتادی حضور دارند، آغاز به کار خواهد کرد و در ادامه از دختران پای کار انقلاب اسلامی برای پیوستن به این پویش و چالش‌های متنوع دیگر دعوت خواهد کرد. بعد از مشارکت دختران، همگی در قرعه‌کشی شرکت داده خواهند شد و جوایزی دریافت خواهند کرد. در ادامه باشگاه دختران رستا که برگزارکننده این پویش هست، با مخاطبین خود ارتباط مستمر خواهد داشت و کسانی که مایل باشند، می‌توانند بعد از این پویش هم با باشگاه ارتباط داشته باشند. در حال حاضر دختران دهه هشتادی بیشترین مخاطبین باشگاه دختران رستا هستند که به توصیه فرهیختگان حوزه بانوان و به رهنمود مقام معظم رهبری راه‌اندازی شده و سعی خواهند کرد میدان فعالیت اجتماعی را در دستان دختران امروز نگه دارند.

 

برگزاری پویش چه مزیت‌هایی برای دختران امروز خواهد داشت؟

یکی از مهمترین مزیت‌های پویش دخترانه به رسم زینب، معرفی هویت دختر مسلمان ایرانی به دختر امروز است. این یکی از اساسی‌ترین مزیت‌های این پویش است. چالش امروز ما هدف قرارگرفتن همین نقطه توسط تهاجم فرهنگی دشمن است که می‌خواهد هویت اصیل زن مسلمان ایرانی را به انحراف بکشاند. هرچقدر ما بتوانیم این هویت را تقویت کنیم و نمایان کنیم و در راستای آن گام برداریم، ما میتوانیم حضور موفق و اجتماعی زنان را نشان بدهیم و در عین حال آن بعد مادرانه و محبت‌آمیز و اتفاقاتی که حول زن باید بیافتد، یعنی اصالت خانه‌داری، فرزندداری و همسرداری را به نمایش بگذاریم. آنچه که غرب می‌خواهد دیده‌شدن زن به عنوان کالا و ابزار سرمایه‌داری هست. اما آنچه که اسلام می‌خواهد زن به عنوان اصالت و جنسی که خداوند او را قرار داده که مایه آرامش اجتماع و خانواده است و در عین حال در فعالیت‌ها اجتماعی و نیاز به حضور تک‌تک مسلمانان هست، حضور زن در صف اول است.

در کنار این، دخترانی که در پویش دخترانه به رسم زینب شرکت می‌کنند، متوجه می‌شوند که چطور می‌توانند در فضای اجتماعی کنش‌گر باشند و کنش‌گری هنرمندانه داشته باشند، همچنین حضور جدی در میدان داشته باشند و در عین حال آن بعد زنانگی و دخترانگی خودشان را حفظ کنند.

 

زمانبندی و جوایز این رویداد به چه صورتی پیش‌بینی شده است؟

پویش دخترانه به رسم زینب از اواسط بهمن‌ماه شروع خواهد شد و با توجه به سیر مشارکت مخاطبین، این پویش تا ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. در تلاش هستیم برگزیدگان این رویداد از کمک هزینه 72 کمک‌هزینه سفر مشهد مقدس و 14 کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات بهره‌مند شوند. امیدواریم به واسطه کمک ائمه اطهار و دیدگاه دختران مسلمان که زیارت برایشان مهم بوده و نقطه عطفی در زندگیشان محسوب میشده است، پیشاپیش این جوایز مبارکشان باشد.

 

 

برچسب ها: , , , ,