شبهات نهضت تجلیل از محجبه‌ها

شبهات نهضت تجلیل

پاسخ

دوقطبی به دوگونه است دو قطبی سازی حقیقی ودوقطبی کاذب آنچه مورد نهی است دوقطبی سازکاذب است نه حقیقی

دوقطبی کاذب با هدف شکاف بیشتر بین دوطیف  با هدف تضعیف قدرت، وحدت و انسجام جامعه شکل می‌گیرد مثل برخی دوقطبی سیاسی، مذهبی وقومیتی   

اما دوقطبی حقیقی با هدف تقویت بنیه اجتماعی و امنیتی شکل در جامعه وجود دارد و مضر نیستند بلکه مفیدند چرا که این دوقطبی موجب استحکام جامعه می‌شود مثل دوقطبی قانون گرا وقانون گریز در انتخابات 88 برخی با قانون شکنی به دنبال کسب کرسی ریاست جمهوری بودند در انتخابات دوره های بعد خبرنگاران قبل از انتخابات این اعتراف را از کاندیاها می‌گرفتند که آیا قانون را قبول دارید یا خیر هرچند در هم هم مصاحبه ها همه اعلام می‌کردند قانون را قبول دارند اما اگر کسانی اعلام می‌کردند قانون را قبول ندارند آیا می‌توان گفت این مصاحبه ها دوقطبی سازی در جامعه است؟

وآیا به کسانی که اصل انقلاب یا اصول انقلاب مثل ولایت فقیه راقبول ندارند گفته شود ضد انقلاب ویا ضد ولایت فقیه، دو قطبی سازی در جامعه است؟

اگراین دو قطبی سازی مورد نهی ومذموم است برخی از شعار های انقلا ب از اساس دوقطبی سازند مثل مرگ برضد ولایت فقیه   

دوقطبی سازی حقیقی موجب می‌شود سره از ناسره تشخیص داده شود وطراط مستقیم ،تقویت دلها محکم شود

آنچه مقام معظم رهبری نسبت به آن هشدار می‌دهند پرهیز از دوقطبی‌های کاذب است نه حقیقی

برخی با نگاه ناقص خود آنقدر دایره انقلاب واسلام را وسیع می‌کنند که هر ضد انقلاب ومنکر دینی داخل می شود وبرخی آنقدر دایره انقلاب واسلام را ضیق می‌کنند که مقام معظم رهبری هم در آن دایره قرار نمی‌گیرد.

اما در خصوص حجاب اگر دوقطبی با حجاب وبی حجاب موجب شود با نوان بی حجاب از دایره دین وانقلاب خارج شوند چون خواسته دشمن وهدف دشمن را تامین می‌کند قطعا باطل است رهبر معظم انقلاب نیز نهی کرده‌اند.

برخی به استناد این فهم  حاضر نیستند هیچ اقدام اصلاحی برای افراد بدحجاب ویا بی حجاب انجام دهند وهر گونه اقدامی را دامن زدن به دوقطبی می‌دادند برخی دیگر نیز حتی تقویت حجاب را   ایجاددوقطبی کاذب می‌دانند دصورتی که این اقدامات هیچ‌کدام قطبی نمی‌باشند  چرا که در این اقدامات فقط توجه به یک قطب است نه دوقطب آن هم با چاشنی تقابل

تجیل، تقدیر وتشویق از برترینهای یک قشر اساسا دوقطبی نیست چون تقابلی وجود ندارد این یکی از بهترین روشهای اصلاح ضعف‌ها در جامعه می‌باشد.

تجلیل از کارآفرینان برتر، تجلیل از دانش آموزان ممتاز و نخبه ،تجلیل از خیرین، تجلیل از برترین‌های علمی ،هنری و…همه وهمه برای تقویت برترین‌های یک صنف یا یک گروه است  هیچ گونه آسیبی به جامعه وحاکمیت است وارد نمی‌کند بلکه به تقویت آن نیز کمک می‌کند

مقام معظم رهبری تجلیل ها و تایید تجلیل‌های  فراوانی از اشخاص و گروه‌ها داشته و دارند مثل تجلیل از برخی شخصیت‌های علمی هنری وسیاسی، تجلیل  از پیشکسوتان دفاع مقدس، تجلیل ازمردم برخی شهرها  

برخی تصورکرده‌اند می‌توان بر هر تقسیمی نام دوقطبی گذاشت وآن هم دوقطبی کاذب  این اندیشه باطل است .

در فقه مزد گرفتن بر انجام عمل واجب جایز نیست اما نسبت به امرمطلوب غیر واجب دریافت مزد اشکال ندارد

از جهت تربیتی نیز گفته می‌شود نباید متربی را شرطی کرد که نسبت به انجام هرکاری توقع تقدیر داشته باشد همچنین خصوصا شرطی کردن درانجام واجبات الهی لذا پدرمادران نباید با فرزندشان توافق کنند که درقبال خواندن نماز واجب ویا روزه واجب پول ویا هدیه بدهند ویا در قبال آن کاری دهند اما در امور مستحبی مثل خواندن نماز مستحبی، روزه مستحبی ،قرائت قرآن اشکالی ندارد

امام جماعت نیز جایز نیست برای خواندن نماز واجبش هزینه ای دریافت کند اما برای هزینه ایاب ذهاب و امثال آن مانعی ندارد

بر طلاب علوم دینی تبلیغ واجب است نجات جان انسان بیمار و یا حادثه دیده بر پزشک واجب است اما دریافت هزینه برای این امور واجب نیز جایز نیست اما دریافت معقول و متعارف با عناوین غیر واجب اشکالی ندارد

 

 رعایت حداقل حجاب شرعی برزن مسلمان واجب است نیازمند تجلیل هم نمی‌باشد  اما رعایت حجاب حداکثری مانند رعایت حجاب برتر واجب نیست و تجلیل از این مطلوب شرعی منافاتی با شرع، و عقل ندارد

 

در روایات حج یکی از مواردی که برحاکم و ولی فقیه واجب شمرده شده است موردی است که اگر مسلمان حج را ترک کنند وخانه کعبه خالی از حجاج شود  باید تعدادی از مردم را به حج بفرستد واگر لازم باشد حتی از بیت المال هزینه حج ایشان را بپردازد با این که حج یک تکلیف عبادی است ونیاز به قصد قربت هم دارد

حجاب هر چند یک واجب الهی غیر عبادی است اما  علاوه برواجب الهی نماد جامعه اسلامی است بعد از انقلاب، هویت انقلاب اسلامی است و در شرایط کنونی تبدیل به میدان جهاد شده و دشمن با هزینه فراوان و غول‌های رسانه‌ای و کارشناسان متعدد و عوامل ضد انقلاب تمام تلاش خود را بکاربگیرد تا این نماد جامعه اسلامی و هویت انقلاب و قانون کشور را متزلزل کند و کشور رابه استحاله فرهنگی بکشاند در چنین شرایطی حجاب نه فقط یک واجب الهی یک مساله چند ساحتی است و حفظ این امر بسیار مهم است

تجلیل از محجه‌ها  در شرایط کنونی فراتر از یک امر مطلوب چه بسا واجب فرهنگی نیز باشد.

تجلیل از محجبه‌ها منوط به خارج دانستن گروهی دیگر افراد متصف به بدحجابی به خروج از انقلاب نیست چون رابطه تضاد نیست تا اثبات یکی موجب نفی دیگری شود

اینکه مردمی که انقلاب هستند و در مناسبت‌های مختلف انقلاب حضور دارند طبیعی است که در دایره انقلاب‌اند وهمچنین کسانی که پایبندی ضعیف به مسائل دینی دارند در دایره اسلام واگر شعیه باشند در دایره ایمان‌اند اما این افراد انقلابی و یا مسلمان دارای مراتبی‌اند

در روایات نیز به مراتب ایمان افراد مومن اشاره شده و ایمان را ده رتبه دانسته‌است اما همه این فراد در دایره ایمانند لذا نمی‌توان آنها را از دایره ایمان خارج دانست

پس اینکه رهبری ضعیف الحجاب‌ها را داخل در انقلاب می‌دانند امر بسیار معقولی است و اگر ایشان این افراد را در دایره انقلاب نمی‌دانستند تعجب می‌کردیم

اما لازمه این بیان ایشان

  • اولا یکسان دانستند ضعیف الحجاب‌ها ومحجبه ها باهم نیست
  • ثانیا به معنای عدم اقدام برای انجام فعالیتهای فرهنگی برای  ارتقاء حجاب ضعیف الحجابها نیست کما اینکه به معنای عدم توجه به استحکام محجه ها  نیست

اگر گروهی از فعالان فرهنگی اقدام به استحکام حجاب محجه ها کرده‌اند نه غیر معقول است و نه منافات با بیان رهبری دارد.

علاوه براینکه باید از اشکال کنندگان پرسید شما برای تقویت ضعیف الحجابها که قرینه مقابل این طیف هستند چه کرده اید؟

وچقدر نگرانی رهبری را امر تبیلغ حجاب برطرف کردید؟

وچند نفر را از حجاب ضعیف به حجاب شرعی دعوت کرده اید؟

اگر لاقل نتوانسته‌اید کاری کنید اجازه دهید با استحکام حجاب دختران محجبه موجب جلوگیری از بدحجاب شدن ایشان شویم و کفه ترازوی ضعیف الحجاب‌ها سنگین تر نشود   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *